Voorbereiden op
een Prison Talk
Doelstellingen
-
Studenten laten inleven in het verhaal van de spreker.
-
Aanzetten op nieuwsgierige vragen te stellen en daarbij reflecties van persoon tot persoon aanwakkeren.
-
Thema’s waar gedetineerden mee geconfronteerd worden, aanbrengen door voorbeelden in de eigen leefwereld aan te halen. Hiermee thema’s uit de vrije samenleving linken aan thema’s uit de gevangeniswereld.
-
Nadenken over welke vragen je wil stellen aan de spreker.
Het kan helpen om op voorhand in de klasgroep al eens uit te wisselen over welke vragen je aan de spreker wil stellen. Dit kan aan de hand van de volgende oefeningen:
Thematische video's om
reflectie te stimuleren
Algemeen beeld over de gevangenis
Beluister dit lied, ‘Every Day’ van CELL(R), samen met de klas. De video werd in 2023 gemaakt in de centrale gevangenis van Leuven. Het filmen én monteren gebeurde door de gedetineerde personen van de band ‘CELL(R)’, in samenwerking met het gedetineerde team van Jail TV. De video bevat beelden van de vleugels, cellen én kelders van de gevangenis van Leuven-Centraal.
Reflecteer samen over...
Deze zinnen komen uit de songtekst, wat denk je dat ze inhouden?
-
“Staying overnight inside the Hotel Leuven. Trip Advisor doesn’t recommend.”
-
“Please enjoy your ten year long term stay. You shall pay.”
-
“No nock but they open the door. To see if you are alive cause they wanna be sure.”
-
“It is free but it costs you everything.”
Zijn er nog zinnen die je zijn bijgebleven?
Wat zag je verder nog in het filmpje?
Gevoelens, mentale en fysieke impact van detentie
Bekijk een (of meerdere) van volgende video- en filmfragmenten:
Film ‘Emperors of Nothing’,
door Cédric Gerbehaye
Een onderdompeling in de Brusselse gevangenis in Vorst, vlak tot aan haar sluiting [in 2022]. De gevangenis is berucht omwille van haar onmenselijke omstandigheden, waarop bewoners elk op hun eigen manier reageren. Het leven achter de tralies wordt geïllustreerd aan de hand van persoonlijke en openhartige portretten van gedetineerden en bewakers.
Documentairereeks ‘Ooit Vrij’,
door VIER
'Ooit Vrij' is een Vlaamse documentairereeks waarvan het eerste seizoen in het najaar van 2019 werd uitgezonden op televisiezender VIER. 'Ooit Vrij' volgt het leven achter de tralies en zet samen met de gedetineerden de eerste stappen richting vrijheid.
De kortfilm ‘O’ geeft een idee van de fysieke en mentale impact van gevangenschap. De film werd opgenomen in de moderne gevangenis van Beveren, die met haar cleane gangen, smalle ramen en strakke ruimtes een kille sfeer oproept. Het enige zicht op de buitenwereld voor de gevangenen is een verwilderde binnentuin en een eindeloos draaiende windmolen.
Reflecteer samen over...
Op welke manier kan de gevangeniscontext een impact hebben?
Wat is je bijgebleven uit de video’s?
Welke boodschap denk je dat men met deze video’s wil overbrengen?
Welke vragen werpt de videofragmenten bij je op?
Welke vragen zou je nu willen stellen aan iemand die zelf in de gevangenis heeft gezeten?
Denkoefening om
inlevingsvermogen te stimuleren
Door enkele herkenbare voorbeelden aan te halen uit de leefwereld van leerlingen, proberen we herkenbare linken te leggen met het leven in de gevangenis. Ga samen in gesprek aan de hand van volgende reflectievragen. Heb je je ooit al eens in volgende situaties bevonden? Hoe reageerde je?
Bekijk deze video over de Harry Harlow's experimenten met rhesusapen uit de jaren '60.
“Het zijn een van de meest bekende studies over sociale isolatie. Harlow plaatste jonge apen in situaties waarin ze werden gescheiden van hun moeders en observeerde de gevolgen.”
Wat wil Harlow aantonen met deze studie? Hoe kan sociale isolatie een impact hebben?
Autonomie
Hoe heb je het ervaren wanneer je gedwongen zat in een situatie en hier niet zomaar een keuze in kon maken? Bijvoorbeeld die ene keer dat je niet mocht uitgaan van je ouders? Of vind je het weleens lastig dat je verplicht bent om naar school te moeten gaan en lessen te volgen? Of heb je ooit al eens in een lift vastgezeten? Of misschien in een trein die tussen twee haltes stopte door storingen, waardoor je niet meer kon afstappen?
-
Hoe heb je daarop gereageerd?
-
Waarom reageerde je zo?
-
Zou je in de toekomst anders willen reageren?
-
Wat denk je dat het ontnemen van autonomie met je doet?
-
Wat is de impact van vrijheidsberoving denk je?
Begeleiding
Je hebt moeite met een bepaald vak. Wat of wie zorgt ervoor dat je toch je uiterste best doet?
-
Wanneer heeft een leerkracht impact op jou?
-
Wat zorgt ervoor dat je naar iemand luistert?
-
Wat zorgt ervoor dat je respect hebt voor een leerkracht?
Emoties
Wat zorgt ervoor dat je kan omgaan met een moeilijke situatie?
-
Als je je slecht of angstig voelt, wat doe je dan?
-
Wat helpt je?
-
Op welke manier ga je om met een moeilijke situatie?
Straffen
Wat vind je van straffen? Bijvoorbeeld een straf op school (zoals strafstudie, een extra taak of toets).
-
Wat is het nut van straffen?
-
Is het nodig dat een leerkracht straffen geeft?
-
Waarom is dit nuttig of niet?
-
Hoe zou je anders straffen?
Vergeving
Verdient iedereen een tweede kans?
-
Wanneer geef je vrienden of familie een tweede kans?
-
Wanneer niet?
Sociale contacten
Ben je ooit al eens van school moeten veranderen? Heb je dan vrienden moeten achterlaten en nieuwe sociale contacten moeten leggen? Of herinner je je de Covid-19 periode nog? We moesten thuisblijven, continu onze handen wassen, afstand houden van anderen, rekening houden om binnen de eigen bubbel te blijven. Hoe voelde dat om die sociale contacten te moeten beperken?
Wat na een Prison Talk?
Ook na een Prison Talk bieden we ondersteuning aan. Om de impact verder te begrijpen, hebben we de uitgebreide nabesprekingmodule. Deze module helpt je samen te reflecteren op verhalen, emoties en thema’s die tijdens de Prison Talk aan bod kwamen.
Met behulp van gerichte vragen duik je dieper in onderwerpen zoals detentie, herstel, en re-integratie. Dit biedt niet alleen ruimte voor persoonlijke reflectie, maar stimuleert ook belangrijke gesprekken over verantwoordelijkheid, tweede kansen en maatschappelijke perspectieven.